söndag 10 februari 2013

Berlin

Det var ett tag sedan men nu är vi tillbaka med Inlägg #2 från Tyskland, nu Berlin. Jag var från början på jakt efter autentiska exemplar av den härliga öltypen Berliner Weisse men det gick inte som jag tänkt... Mina förhoppningar var att Berliner Weisse skulle vara mer utbredd här, men faktum är att den enda jag hittade var från Berliner Kindl ägt av Radebergergruppen. Denna har de rätta komponenterna för typen men känns något platt i smakerna. Så utbudet av Berliner Weisse var en besvikelse, men kanske letade jag bara på fel ställen?

 Men med hjälp av Ratebeer hittade jag dock en härlig restaurang vid namn Das Meisterstück!
Detta blev en favorit bland Berlins många härliga barer och restauranger. Restaurangens fokus ligger på öl, bröd och korv, alltså de tre mest essentiella livsmedlen jag känner till. Menyn blandar traditionellt med modernt men alltid enkla smaker och utmärkta råvaror. Jag provar Nürnbergerkorvar med surkål till det en Zirndorfer Kellerbier och avslutar med en Parabola 2012 från Firestone Walker. Det är rätt svårslaget där och då. När det gäller öl så finns ett rejält utbud från stora delar av världen mest intressant för mig är kanske utbudet av Firestone Walker som importeras till Tyskland av Braufactum som också har produktion av egna öl. Restaurangen är vackert inredd i trä och väggarna täckta av gökur. Här finns också en del som är butik var delikatesser, öl och annat kan inhandlas. 

Zirndorfer Kellerbier och en Firestone Walker Parabola



För inköp av öl rekommenderar jag gallerian Galeria Kaufhof vid Alexanderplatz, de sitter på Braufactums import- och produktionssortiment samt ett rikt utbud av lokala öl. Bäst av allt är att man här också kan köpa Four Loko!


Sveriges Bryggradio <3 Brewing Network

2 kommentarer:

  1. Jag har för mig att det bara var Schultheiss och Berliner Kindle som bryggdes i Berlin i slutet på 2000-talet och Schultheiss har slutat nu. Det ska finnas någon mikrobryggare som har börjat brygga Berliner Weisse i Berlin igen.

    SvaraRadera
  2. Jo, det finns bryggeriet BrewBaker som brygger en Berliner Weisse, men under min tid där så var den lite off season.

    SvaraRadera