fredag 2 november 2012

Lagerbryggning #1 Pluralis Pils

I Sveriges Bryggradio har vi den senaste tiden pratat mycket om brettanomyces men vi har i smyg också sneglat på lagerbryggning. I framtiden vill vi gärna göra en lagerepisod. Så håll öronen öppna om ni också vill ta steget till lagerbryggning eller bara är allmänt nyfikna.
Så i rent forskningssyfte har jag just bryggt min första lager! Mycket spännande tycker jag! Jag köpte jästen för ett tag sedan, den har stått i kylen och blängt på mig men för ca 2 veckor sedan tog jag tag i det. Så receptet baserades, som de oftast gör, på Jamils bok Brewing Classic Styles. Närmare bestämt Myburger, en enkel pils i tysk stil. Tanken var att göra den så ren som möjligt för att lära sig lagerbryggningens svårigheter, då man på så sätt lättare kan urskilja eventuella felsmaker eller jästkaraktärer.
I den ovan nämnda bok rekommenderas en metod liknande Narzissmetoden, vilket innebär att man jäser brygden kallt de första två tredjedelarna av jäsprocessen för att sedan höja temperaturen den sista tredjedelen. Detta då till skillnad från annan metod var man pitchar relativt varmt (15-20°C) därefter kyla till primärjäsningens temperatur. Så fick det bli, kan inte motargumentera Jamil här.
Nu väntar bara lagringen, 4veckor i en temperatur nära 0°C, eller så nära jag kommer.
Det ska bli spännande att se om den blir clean i smaken, smakprovet vid fattappningen verkar lovande, härligt torr med mild beska.

Receptet då:


Volym: 20liter

Mäsktemp: 64°C 90min
Kok: 1,5h

1,8kg Premium Pilsnermalt w
2,4kg Pilsnermalt w

12g Magnum @ 60min
20g Hallertau M @ 20min
10g Hallertau M @ 5min

Svalna till 7°C, tappa om, pitch vid 10°C

Jäst: Wyeast Bohemian Lager 2124 3liter förkultur

5g Kalciumsulfat
1,5g Magnesiumsulfat

OG: 1050
FG: 1009
ABV: 5,4%
IBU: 28,2
EBC: 5,6


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar